TAKOJ NA MARS
(MARS DIRECT by
Robert Zubrin, prevod in priredba Andrej Ivanuša,
2003) |
 |
|
Predlog NASA
Takoj na Mars!
Kako je
to mogoče?
Nove ideje |
PREDLOG NASA
Od človekovega podviga
na Mesecu je minilo že nekaj časa. Vse od takrat se človeštvo ozira k nam
najbližjemu planetnemu sosedu Marsu. Zagotovo je to največji vesoljski izziv
človeštva v 21. stoletju.
Leta 1989 je predsednik
Bush zaprosil vesoljsko agencijo NASA za študijo o možnosti potovanja
človeka na Mars. Pri agenciji so se na prošnjo odzvali z navdušenjem.
Sklicali so svoje najboljše inženirje, podpornike in financerje. Rezultat
dragega projekta je bil še dražji in neuporaben. Po besedah Roberta Zubrina
so izdelali »Temno zvezdo (Death Star)«, fantastično orožje iz filma Vojna
zvezd. Bila je noro draga, velikanska in celo nevarna vesoljska ladja za
potovanje med planeti našega Osončja. Njihova ideja je bila v tem, da se na
nizki zemeljski orbiti sestavi velikanska sestavljena vesoljska ladja. Pri
tem je prva težava že povezana s samim sestavljanjem ladje, saj je vsako
lansiranje tvegano samo po sebi.
Ladja bi naj bila
opremljena s konstrukcijskimi vozili, posebnimi orodji, kriogenskimi tanki
in prostori za posadko. Nekaj ducat lansiranj bi bilo potrebno, da se ladja
v orbiti tudi sestavi. Variante načrta so pri tem predvidevale tudi vmesni
postanek te ladje v orbiti Meseca. Tam bi nanj poslali posebne tovarne za
pridobivanje goriva iz mesečevih skal. Šele nato bi vkrcali posadko in se
odpravili na pot na Mars. Pri tem večina tehnologije ne bi bila na voljo do
leta 2003, ko je bilo predvideno lansirno okno (Mars najbližje Zemlji).
Ko bi prispela vesoljska
ladja v Marsovo orbito, bi nanj spustili manjši pristajalni čoln z največ
tremi člani posadke. Ti bi tam ostali okoli 30 dni. Malo bi se sprehajali,
zapičili kakšno zastavo in nabrali nekaj kamenja. Potem bi se vrnili na
orbitirajočo vesoljsko ladjo. Ta bi se vrnila nazaj na Zemljo po dolgem
potovanju. Na poti nazaj bi naj odmetavala nepotrebne sestavne dele. Isto
vesoljsko ladjo bi ne bilo mogoče uporabiti za ponovno potovanje.
Skupni stroški so bili
predvideni v višini 450 milijard dolarjev. Grozljivo!
|
TAKOJ NA MARS
Na vrh strani
Robert Zubrin je bil
vesoljski inženir pri podjetju Lockheed Martin. Ko je videl NASA projekt, se
je odločil, da pripravi svoj načrt za osvajanje Marsa. K projektu je
pristopil z inženirskega stališča in poskušal utemeljiti tudi ekonomičnost
podviga.
Že na začetku je bilo
jasno, da sestavljanje vesoljske ladje v orbiti nima pravega smisla. Vse je
povezano z izrednimi stroški in z velikimi nevarnostmi. Če pa že človek
potuje na Mars, bo tam ostal verjetno dalj časa. Pot tja in nazaj je
dolgotrajna in nima smisla, da bi ostali raziskovalci na Marsu le mesec dni.
Zaradi dolgotrajnega potovanja je nujno kar v najboljši meri izkoristiti
orbite Zemlje in Marsa. Na vsaki dve leti se odpre bolj ali manj ugodno
lansirno okno, ki omogoča potovalni čas okrog 180 dni (6 mesecev). Zubrin
predlaga, da se potovanje na Mars opravi v dveh korakih v roku dveh let.
Vsaka posadka tako ostane na Marsu dve leti.
Največju Zubrinov
prispevek pa je briljantna ideja o uporabi goriva. Na Marsu je namreč mogoče
proizvajati gorivo, ki je potrebno za povratek nazaj. S tem se prepolovi
količina goriva, ki je potrebna ob startu z Zemlje. Vendar pa njegova ideja
omogoča še dodatne prihranke pri gorivu. Postopek za pridobivanje goriva na
Marsu je klasičen in zanj je potrebno znanje kemije iz 19.stoletja. Marsova
atmosfera, čeprav zelo redka, vsebuje CO2. Potrebujemo le nekaj
vodika H2 in iz marsove atmosfere lahko pridobimo gorivo. Jasno
je, da s tem izredno zmanjšamo začetno težo plovila ob startu z Zemlje. S
tem pa izredno znižamo stroške podviga. Zubrin je izračunal, da za pot na
Mars potrebujemo manj težko in močno raketo, kot je bila Saturn V, ki je
ponesla vesoljce na Mesec.
Predvidel je skupne
stroške v višini 20 milijard dolarjev ali 22,5-krat manj kot NASA, oz. 4,5%
njihove cene. Prosim?!
|
KAKO JE TO MOGOČE?
Na vrh strani
Tako obetajoči izračuni
seveda zbujajo dvome. Zubrin je razvil svojo idejo ob pomoči kolega Davida
Bakerja in še nekaterih drugih. Vse so zapisali v knjigi THE CASE FOR
MARS. V njej so do najmanjše podrobnosti obdelali Zubrinovo idejo in jo
popolnoma ekonomsko utemeljili. O tem si več preberite v naslednjem poglavju
na strani PRIMER MARS

Naslednji zapis temelji
na trditvah iz knjige in je poenostavljen za splošno razumevanje. Datumi
lansiranj pa so prestavljeni nekaj let kasneje, kot je to prvotno predvidel Zubrin.
Način osvajanja Marsa je naslovil MARS DIRECT ali NEPOSREDNO NA
MARS. Ta program za prvo lansiranje predvideva leto 2008.
|
2008: Prvo lansiranje
Pošlje se avtomatsko vozilo za pregled predvidenega
področja pristanka in organiziranja baze.
2016: Odpre se novo lansirno
okno.

Slika 1 - start rakete ARES |
Raketa Ares I poleti na Mars iz vesoljskega izstrelišča
Cape Canaveral v ZDA. Na krovu ima vozilo ERV (Earth Return Vehicle) ali
vozilo za vrnitev na Zemljo. Vozilo ERV je brez posadke. Njen namen je, da
se z njim vrnejo prvi obiskovalci Marsa nazaj na Zemljo. Če bo vse potekalo
v redu, seveda! Vozilo leti s hitrostjo 27 kilometrov na sekundo proti Marsu
in nanj prispe po šestih mesecih.
Na krovu je tudi 6 ton
tekočega vodika. Z njegovo pomočjo in po principih kemije 19.stoletja bo
avtomatizirana tovarna, ki je v sestavu vozila, na Marsu proizvedla gorivo
za vrnitev nazaj.
S pomočjo vodika tovarna prične pretvarjati
z ogljikovim dioksidom bogato atmosfero Marsa v H2O (vodo), 02
(kisik), CH4 (metan) in H2 (vodik).
|

Slika
2 - tovarna goriva in marsomobil
MSV |
2017: Po šestih
mesecih delovanja je ERV pripravljen za polet nazaj na Zemljo.
Kemična tovarna je pridelala 108 ton tekočega
goriva … sorazmerje surovina proti izdelku je 18:1(!). Specialisti na Zemlji
preverijo, če je bilo vse v redu opravljeno in dajo zeleno luč za prvo
človeško odpravo na Mars. Marsomobili MSV, ki se tudi nahajajo v vozilu ERV,
se odpravijo na svojo prvo avtomatizirano misijo. Najti morajo primerno
pristajno mesto. Poleg tega vzamejo vzorce zemlje in naredijo zemljevid
okolice. Odvržejo tudi nekaj radijskih signalnikov, ki bodo človeški posadki
omogočili lep in natančen pristanek.
|

Slika 3 - Beagle in
prva postaja na Marsu |
2018:
Odprto je naslednje lansirno okno.
Sedaj starta Ares II. Na njem
se nahaja tudi medplanetarna vesoljska ladja Beagle s človeško posadko.
Sestavljena je iz štirih marsonavtov. Živijo v rotirajoči kupoli, ki omogoča
umetno težnost in jih ščiti pred ubijalsko sončevo radiacijo. Ko pridejo v
marsovo krožnico, najprej preverijo vremenske pogoje. Lekcija je bila
naučena na podlagi bolečih izkušenj ruskih marsovskih sond Mars 2 in 3, ki
ju je uničil večji marsovski peščeni vihar leta 1976. V kolikor bodo
prisiljeni pristati daleč vstran od ERV 1, lahko uporabijo marsomobil MSV in
se z njim podajo tudi 1000 kilometrov daleč.
Če bi bili prisiljeni
pristati na drugi strani Marsa, je mogoče kasneje, ko se pogoji uredijo, z
ERV 2 primanevrirati bližje k mestu pristanka ERV 1. A četudi vse to odpove,
ima posadka v svojem bivališču dovolj hrane in materiala, da preživi 3 leta
na površju Marsa.
|
|
NOVE IDEJE
Na vrh strani
Robert Zubrin je vse
to popisal podrobno v knjigi. Prav tako je na podlagi svojega projekta
napisal znanstveno fantastični roman First Landing. Z njima je spodbudil
še veliko drugih, ki se ukvarjajo s potovanjem na Mars in o ustanovitvi
človeške kolonije na njej. Tako se je rodil projekt »Explore Mars Now«.
V okviru tega projekta se pripravljajo bivališče primerno za Mars,
marsomobil in poseben rastlinjak. Testna različica bivališča se že eno
leta nahaja na visokem kanadskem severu, kjer znanstveniki preverjajo
njegovo primernost v ekstremnih pogojih. Druga je pol leta v Arizoni v
puščavi, kjer preverjajo pogoje v peščenem okolju. Tretja je v pripravi
Avstraliji, kjer bodo odvisni od rastlinjaka in lastnih zalog vode.
Ob navdušenju nad
podrobno izdelanim Zubrinovem projektu se pojavlja le še ena zavora.
Glavni problem je vsekakor čas potovanja na Mars. Šest mesecev je v
vsakem primeru predolgo obdobje. Zato nekateri že iščejo nove tehnološke
možnosti za izdelavo popolnoma novih pogonskih motorjev. Čas potovanja
bi morali skrajšati na do 60 dni (2 meseca) v eno smer.
Z novo usmeritvijo in
vodstvom NASA so Zubrinove ideje naletele na plodna tla in veliko
njegovih idej je upoštevanih v novih načrtih osvajanja Meseca in v
pripravah na potovanje na Mars. Letnice mogoče ne bodo točne, a slej ko
prej mora človeštvo stopiti na nov planet.
|
|
Na vrh strani |
|