SVETLOBNA HITROST JE MEJA
Naša sedanja raketna tehnologija z raketami na kemično izgorevanje je
popolnoma neprimerna za potovanja do najbližje zvezde. Imamo problem že,
če potujemo na Mars, ki nam je najbližji planet. Potovanje na Mars traja
okrog šest mesecev v eno smer. Z uporabo najboljše in zelo drage
tehnologije bi bilo mogoče ta čas skrajšati na 4 mesece. Razdalja med
Zemljo in Marsom je 4 svetlobne minute in 21,3 svetlobne sekunde ali
78.340.000 kilometrov. Do najbližje zvezde Proxima (Alfa) Centauri je 4,2
svetlobni leti ali 39,7 bilijard kilometrov. Za potovanje z najhitrejšo
raketo na najboljši pogon, ki ga premoremo, bi tako trajalo okrog 180.000
let (potovalni indeks 0,0000233). Obstajajo ideje za drugačne vrste pogona
vesoljske ladje, vendar še nobenega nismo uspeli narediti. Bolj učinkovit
bi bil pogon na kontrolirane atomske eksplozije, ki bi potovanje skrajšal
na tretjino ali na 60.000 let (potovalni indeks 0,00007). Lahko bi
uporabili sončev veter in izdelali velikansko jadro. Potovanje bi trajalo
okrog 40.000 let (potovalni indeks 0,000105). Ionski in magnetni pogoni so
še v fazi popolne zamisli. Bi pa mogel takšen pogon doseči bistveno višje
hitrosti, do 10% hitrosti svetlobe. Do najbližje zvezde bi tako potovali
420 let (potovalni indeks 0,01).
Nimamo niti najmanjšega pojma, kako bi dosegli potovalno hitrost blizu
svetlobni hitrosti. Svetlobna hitrost je najvišja hitrost, ki jo je mogoče
v vesolju doseči. To je ugotovil Albert Einstein in raziskave potrjujejo
njegovo trditev. A tudi svetlobna hitrost bi bila premajhna za potovanja
čez vso galaksijo, saj ima ta premer 100.000 svetlobnih let. Ena izmed
idej je, da bi izdelali generacijsko vesoljsko ladjo. Prva generacija bi
se podala na pot v vesoljski ladji, ki bi omogočala življenje za dolga
obdobja. To bi bil majhen umetni planet, v katerega notranjosti bi
potovalo vsaj 25.000 ljudi. Vesoljska ladja bi počasi potovala in v njej
bi se rojevale nove generacije. Če bi bila takšna ladja na ionski pogon,
bi šele 14 generacija prispela do nam najbližje zvezde Proxime Centauri.
Ali lahko obidemo omejitev hitrosti svetlobe? Obstaja ideja o nekakšnih »črvjih
luknjah« ali »črvinah«. So določene fizikalne razlage možnosti, da bi bilo
mogoče nekako spojiti dva dela časa in prostora na popolnoma različnih
koncih vesolja. To je tako, kakor če bi črvi v les vrtali luknje, namesto
da bi se splazili pod lubjem okrog drevesa. Od tukaj ime tej ideji. Seveda
ni nikomur jasno, kako bi lahko sami odprli tkanje vesolja in se skozi
nekakšen nadprostor prebili na drugo stran. S tem bi v trenutku prešli
neverjetne razdalje v času in prostoru. Vendar nihče ne ve, kakšne sile bi
bile potrebne in kako bi zaščitili vesoljsko ladjo, da je te sile ne bi
raztrgale.
Zakaj je medzvezdno potovanje
tako težko?
Na vrh strani
V vsaki spodobni znanstveno fantastični TV nanizanki ali filmu je na voljo
izreden vesoljski pogon, ki vesoljsko ladjo hitro prepelje čez polovico
galaksije. Ali nam je na voljo kaj takega? Ali bomo kdaj izumili WARP
vesoljski pogon iz TV serije Star Trek (Zvezdne steze)?
Ko pogledamo nebo ponoči, se zagledamo v
nebroj zvezd, ki so vse članice naše lastne galaksije Mlečne ceste. S
prostim očesom morda lahko zaznamo še galaksijo Andromedo, ki nam je
najbližja. Vse drugo nam je dosegljivo le s teleskopom. Zvezde, tuja sonca
se nam zdijo blizu. Toda razdalje med njimi in nami so zares, zelo, zelo
velike. Tako velike, da si to zelo težko predstavljamo.
Že, če se ozremo po našem malem vesoljskem
dvorišču ali Osončju kot mu pravimo, so razdalje zelo velike. Razdalja med
Zemljo in Soncem je okrog 150 milijonov kilometrov ali eno astronomsko enoto
(1 AU = astronomical unit). Za lažjo predstavo si zamislimo, da je Sonce
velikosti frnikule. Ena astronomska enota bi bila potem razdalja okrog 1,2
metra. Torej bi Zemlja, ki ne bi imela premera večjega od debeline lista
papirja, krožila okrog modelnega sonca v razdalji 1,2 metra. Luna pa bi
krožila v razdalji 6 milimetrov od modelne Zemlje. Na takšni skali bi bila
nam najbližja zvezda Proxima Centauri 338 kilometrov daleč vstran.
Največja hitrost, ki jo je mogoče doseči v
vesolju, je hitrost svetlobe. Izmerili so, da svetloba potuje s hitrostjo
300.000 kilometrov na sekundo. Povedano drugače, v eni sekundi svetloba
prepotuje 300.000 kilometrov (natančneje 299.792 km/s). Da pride od Sonca do
Zemlje potrebuje svetloba več kakor osem minut. Za razdaljo do Proxime
Centauri potrebuje 4,2 svetlobni leti. Da bi prepotovala celotno našo
galaksijo Mlečno cesto, bi potovala 100.000 let. A razdalje do drugih
galaksij so še mnogo, mnogo večje.
V kolikor bi potovali z avtomobilom, ki
doseže povprečno hitrost 90 km/h, bi potovali do nam najbližje zvezde več
kakor 50 milijonov let. Raketa Saturn z vesoljsko ladjo Apollo, je do Meseca
potovala tri dni. Do Proxime Centauri bi rabila 900.000 let. Najhitrejše
vozilo, ki ga je izdelal človek, je vesoljska sonda Voyager, ki je že
zapustila Osončje, potuje s hitrostjo 60.000 km/h. A do tja bi potreboval še
vedno dolgih 80.000 let.
A še večji problem predstavlja masa goriva,
ki bi ga potrebovali, da bi dosegli določeno hitrost za potovanje med
zvezdami. Avto uporabi silo trenja, ki mu pomaga, da se premika naprej.
Reaktivno letalo se »odriva« od zraka skozi katerega pluje. Raketa pa se
praktično nima kam »upreti«, da bi se »odrinila« na potovanje. Zato mora
imeti gorivo, ki hitro izgoreva in ustvarja potisno silo, ki žene raketo
naprej (Newtonov tretji zakon). Čim hitreje želimo potovati, tem več goriva
potrebujemo. Za dolgo pot do sosednje zvezde bi potrebovali ogromno količino
goriva in potovanje bi bilo tudi zelo drago.
Pri izgorevanju goriva ocenjujemo dve pomembni lastnosti,
potisno silo in specifični impulz. Potisna sila nam pove, kolikšna je
sila, ki potiska raketo naprej. Na priloženem diagramu je na levi strani
narisana potisna sila. Čim višje je na diagramu, tem večja je ta sila.
Specifični impulz podaja učinkovitost uporabljenega goriva. To je podobno
kot pri avtomobilu, kjer ugotavljamo porabo goriva v litrih na kilometer.
Na priloženem diagramu ima specifični impulz, ki je na desni strani
diagrama, večjo učinkovitost in je torej poraba goriva manjša. Specifični
impulz nam torej pove, kolikšen »odriv« ima raketno gorivo.
Iz diagrama je
razvidno, da je pri kemičnem pogonu zelo velika potisna sila, vendar
gorivo hitro izgoreva in raketa hitro pridobi končno hitrost. Pri ionskem
pogonu je potisna sila sicer zelo majhna, vendar gorivo dolgo časa
izgoreva in raketa počasi pridobiva končno hitrost. A naše želje za
potovanje med zvezdami ležijo nekje v rumeni elipsi, torej gorivo z veliko
potisno silo in dolgotrajnim specifičnim impulzom.
Predpostavimo, da želimo poslati na potovanje
vesoljsko ladjo velikosti današnjega vesoljskega čolnička NASA (Space
Shuttle) oz. poenostavljeno, velikosti šolskega avtobusa, do Proxime
Centauri v trajanju 900 let. Če bi uporabili sedanji kemični pogon, ki ga
čolniček uporablja, bi ne bilo dovolj mase v vsem poznanem vesolju, da bi iz
nje naredili potrebno količino goriva. Uporabimo torej nuklearni pogon, ki
je do 20x učinkovitejši. Če bi uporabili cepitev jeder ali fizijo, bi
potrebovali milijardo ladij supertankerjev. Če pa uporabimo zlivanje jeder
ali fuzijo, bi bilo še vedno potrebno tisoč ladij supertankerjev.
Če za pogon uporabimo ionski ali plazmatski
motor, ki je 100x učinkovitejši od kemičnega pogona, bi potrebovali 10
železniških vagonov-cistern goriva. To je sicer sprejemljivo, vendar smo
predpostavili, da bi raketa do najbližje zvezde potovala 900 let. Če bi
želeli potovanje pospešiti, bi potrebovali še več goriva. A tudi na cilju
moramo zavirati. Zato moramo ustvariti protipotisno silo in zanjo
potrebujemo natanko enako količino goriva, kot smo ga uporabili na začetku
potovanja. Vendar potrebujemo še gorivo za potovanje nazaj. No, morda bomo
tam našli planet, na katerem bo mogoče izdelati gorivo za vrnitev rakete na
Zemljo.
Pogon |
kemični |
fizija |
fuzija |
ion/plazma |
Specifični impulz |
500 sek. |
5.000 sek. |
10.000 sek. |
50.000 sek. |
Potrebna masa goriva |
10137 kg |
1017 kg |
1011 kg |
105 kg |
Primerjava mase |
Ni dovolj mase v vsem znanem vesolju |
Milijarda ladijskih
tankerjev |
Tisoč ladijskih
tankerjev |
10 železniških vagonov -
cistern |
Če bolje pomislimo, bi morali za medzvezdno
potovanje izdelati raketo, ki sploh ne bi potrebovala goriva za pogon! Ali
je kaj takega sploh mogoče? Najti bi morali pogon, ki potisno silo proizvede
na podlagi gravitacijskih sil ali takega, ki se »upira« na samo osnovno
strukturo vesolja.
A dodaten problem še vedno predstavlja poraba energije. Tudi
če bi poznali takšen pogon, ki ne potrebuje goriva, bi rabili mnogo
energije za delovanje vesoljske ladje in za vzdrževanje življenja.
Ocenjejo, da bi za to potrebovali prav toliko energije, kot jo potrebujemo
za sam raketni pogon. Tako si moramo zamisliti nove naprave, ki bi zmogle
energijo dobivati iz vesoljskega vakuuma. Iznajti bi morali nove naprave,
ki bi obšle sedanje pojmovanje fizike in morda celo spremenile naše
vedenje o fizikalnih zakonih.
OD NAVDIHA DO IZUMA
Na vrh strani
V tem trenutku ne vemo, če je medzvezdno potovanje sploh mogoče. Seveda to
ne pomeni, da je dejansko nemogoče. Pretekle izkušnje kažejo na določen
vzorec pri znanstvenih raziskavah in odkritjih in domnevati smemo, da bo
veljal tudi v bodoče. Pa poglejmo nekaj primerov:
Potovanje na Mesec
Pred več kot sto leti, je Jules Verne v svojem romanu poslal ljudi na Mesec
z izstrelitvijo iz velikanskega topa. Ta vizija je navdihovala na stotine
raketnih pionirjev, ki so oblikovali zamisli, kako bi bilo mogoče takšno
potovanje dejansko izvesti. Na osnovi razvoja znanosti so izoblikovali ideje
o raketah namesto o topovih. Njihove vizije so se sčasoma preoblikovale v
realne projekte in poizkuse. Vse to je pripeljalo do dejanskih misij Apollo,
ki so ponesle človeka na Mesec in nazaj pred 25 leti.
Vstop v
vesolje
Podobno se je zgodilo pri vstopu človeštva v vesolje. Buck Rogers in Flash
Gordon sta v stripih vstopala v vesolje enostavno kot so v tistih časih
letalci poletali v nebo. Vizionarje je ideja ponesla do prvih načrtov
vesoljskih ladij in realnost je njihovim idejam sledila. V našem primeru je
to vesoljski čolniček NASA (Space Shuttle).
K
zvezdam
Osnovna ideja pogona WARP in hipervesolja izvira iz leta 1930, ko jo je v
svojih stripih objavil John Cambell. Do konca je to idejo uporabil Gene
Roddenberry v TV seriji Zvezdne steze (Star Trek). Vendar v tem trenutku še
nimamo izdelanih vizij na znanstveni podlagi, ki bi omogočile dejansko
izvedbo potovanja k zvezdam.
Pričeti
moramo razvijati osnovne principe, ki bodo omogočili razvoj novih vesoljskih
pogonov za potovanje k zvezdam. Za razmišljanje uporabimo Zvezdne steze, ki
so nam zaradi poznavanja najbližje in njihovo vesoljsko ladjo Enterprise
(Podjetnost). Seveda ne moremo kar tako uporabiti v filmu uporabljene »tehno-latovščine«,
saj ne temelji na dejanski znanosti. Ta nam naj služi le kot mentalna slika,
da bomo lažje razumeli in uporabljali pojme, za izdelavo medzvezdnega pogona
in medzvezdne ladje.
Pogon
hitrejši od svetlobe ali WARP pogon
Imenujejo ga tudi hipervesoljski pogon, ipd. V osnovi je to pogon, ki
omogoča potovanje skozi vesolje v okviru udobnih časovnih intervalov. Takšen
pogon tudi ne potrebuje pogonskega goriva, kar je njegova ključna lastnost.
Kontrolirana gravitacija
Vesoljska ladja Enterprise iz serije Star Trek (Zvezdne steze) pozna tri
načine kontrole gravitacije, oziroma vztrajnosti. Najprej so tukaj
»vztrajnostni blažilniki« (Inertial Dampers), ki omogočajo, da posadka ne
odleti s svojih sedežev, ko vesoljska ladja manevrira. »Ščitniki« (Deflectors)
odbijajo vse objekte, ki bi se morebiti zaleteli v Enterprise in ji
povzročili nepopravljivo škodo. »Umetna gravitacija« (Synthetic Gravity)
omogoča posadki, da se giblje normalno po vesoljski ladji. (Prav to omogoča
filmarjem, da izdelajo film z mnogo manj denarja.)
Obvladovanje gravitacije bi imelo tudi pozitiven učinek na izvedbo pogona
vesoljske ladje. Če rečemo optimistično, bi obvladovanje gravitacije
pomenilo znanstveni preboj pri oblikovanju medzvezdnega pogona in imelo
neverjeten vpliv na razvoj naše civilizacije.
Ustvarjanje energije
Za pogon
in vzdrževanje vesoljske ladje Enterprise bi morali ustvariti velike
količine energije. V nadaljevanki kot vir energije uporabljajo »antimaterijo«.
Temu področju bomo kasneje namenili še nekaj pozornosti.
Kje smo
sedaj?
Za
ponazoritev uporabimo znanstveni meter, ki ponazarja, kako daleč je od
zamisli do izvedbe.
-
Domneva: Prvi korak
do uporabe nekega znanja. To je takrat, ko vemo, kaj želimo doseči, nimamo
pa niti najmanjšega pojma, če je uresničitev ideje sploh mogoča.
-
Hipoteza: Ko se
naučimo dovolj, da vemo, kaj vemo, lahko postavimo hipotezo. Pri tem tudi
vemo, česa ne vemo, da bi lahko rešili problem.
-
Vedenje: Naučili smo
se, kako narava deluje. Vemo, če je zadevo mogoče narediti in vemo, kaj
vse potrebujemo, da jo realiziramo.
-
Tehnologija: Na tej
stopnji imajo inženirji dovolj znanja, da izgradijo naprave, ki sledijo
spoznanim zakonom narave in so v skladu z osnovno idejo.
-
Uporaba: To je
zadnja stopnja, ko je tehnologija razvita tako, da je v vsakdanji uporabi.
WARP
pogon – kje smo sedaj?
WARP pogon in
hipervesolje kakor druge ideje potovanja hitreje-od-svetlobe je na sedanjem
stopnju človeškega znanja na nivoju hipoteze. Vemo kar nekaj zadev, a še
vedno ne vemo, če je potovanje hitreje od svetlobe mogoče. Slaba novica je,
da mnogo znanstvenikov na osnovi Einsteinove Specialne relativnostne teorije
meni, da potovanje hitreje od svetlobe ni mogoče. Obstajajo določene ideje
kot so tahioni, črvine (wormholes), inflacijsko vesolje, ukrivljen
čas-prostor (spacetime warping), kvantumski paradoksi, ki skušajo obiti
Specialno relativnostno teorijo. Zelo pomembna ovira pri razmišljanju o
nadsvetlobnem potovanju so še paradoksi, ki so povezani s časom in njegovo
kavzalnostjo (enosmerna usmerjenost) ter determiniranostjo (enosmeren
potek).
Glavni
problem pri preboju svetlobne hitrosti, je poraba energije. Čim hitreje se
gibljemo, tem več energije porabimo za doseganje hitrosti. Ko se bližamo
svetlobni hitrosti, poraba energije izredno hitro narašča. Tako bi ob
doseganju svetlobne hitrosti potrebovali neskočno veliko količino energije.
Po tem, kar vemo sedaj, je svetlobna hitrost podobna debelemu in
neprebojnemu zidu. Vseeno pa obstajata vsaj dve ideji, ki skušata obiti
omejitev. To sta prehod skozi vesoljsko črvino in Alcubierrov WARP pogon.
Kontrolirana gravitacija – kje smo sedaj?
Kot pri
WARP pogonu, smo tudi tukaj na nivoju hipoteze. Vendar na podlagi sedanjega
znanja nihče ne trdi, da je kontrolirana gravitacija nemogoča. Vemo, da sta
gravitacija in elektromagnetizem nekako povezana med seboj. Ker zmoremo
kontrolirati elektromagnetizem, verjamemo, da je mogoče kontrolirati tudi
gravitacijo. Nove teorije iz kvantne mehanike povezujejo gravitacijo in
inercijo z nečim, kar imenujejo vakuumske fluktuacije (vacuum fluctuations).
Uporabo gravitacije za pogon medzvezdne ladje ni doslej še nihče proučil.
Antimaterija – kje smo sedaj?
Antimaterija je del našega vedenja in se počasi že seli na področje
tehnologije. Antimaterija je materija, ki ima obrnjen električni naboj. Anti-elektroni,
ki jih imenujejo pozitroni, antiprotoni in drugi delci, se proučujejo v
velikih pospeševalnikih, predvem v CERN v Švici. Ustvarili so že anti-vodikov
atom, a le za kratek čas. Vendar antimaterija ni antigravitacija. Čeprav
eksperimentalno še ni potrjeno, se tudi antidelci po teoriji obnašajo enako
pod vplivom gravitacije, kakor običajni materialni delci. Znanstveniki že
razmišljajo, če je antimaterijo mogoče uporabiti za pogon vesoljske ladje.
Vendar
je trenutno izdelava antimaterije izredno draga. Za en miligram proizvedene
antimaterije bi potrebovali sto milijard dolarjev. Miligram je zdaleč
premalo, da bi ga lahko uporabili v obsežnih in resnih raziskavah. Cena bi
tako morala pasti ze več kakor 10.000-krat.
Proizvodnja antimaterije požira ogromne količine energije. Tako bi
potrebovali ogromno količino energije za proizvodnjo antimaterije in bi
daleč presegla količino energije pridobljene iz reakcije materije in
antimaterije. Pri tem bi potrebovali podobne varnostne in zaščitne ukrepe
kot pri današnjem pridobivanju nuklearne energije.
IDEJE, KI TEMELJIJO NA NAŠEM ZNANJU
Na vrh strani
Na
znanju, ki smo ga nabrali do sedaj, temelji nekaj zanimivih idej.
Projekt ORION
Prva
ideja izvira iz let 1950-60, kjer so za pogon uporabili zapovrstje atomskih
eksplozij. Iz skladišča na ladji bi vsako sekundo izvrgli zaporedoma 5
nuklearnih bomb. Te bi eksplodirale izven rakete. Sila eksplozije bi se
uprla v ogromen ščit na zadnjem delu in tako pognala raketo naprej. Izvedeni
so bili poizkusi z običajnim eksplozivom, ki so pokazali izvedljivost
projekta. Predvidevali so, da bi tovrstni pogon uporabili za potovanje na
Mars in za pogon manjših vesoljskih sond do zvezd. Projekt je bil ustavljen
v šestdesetih kot posledica mednarodnega sporazuma o prepovedi jedrskih
poizkusov.
Projekt
DEDALUS
V poznih
70-tih letih je British Interplanetary Society prevzelo zamisel iz projekta
Orion in ga predlagalo za uporabo le v vesolju. Projekt je predvideval, da
se pošlje sonda do Barnardove zvezde, ki je oddaljena 6 svetlobnih let.
Trajanje potovanja sonde bi bilo 50 let. Uporabili bi mikrofuzijske
eksplozije izotopa, ki bi ga pridobili na Jupitru. Sonda bi izotop pobrala
na svoji poti iz Osončja. Zamisel je zelo zahtevna in še vedno preveč drzna.
Bussardov medplanetarni RAMJET
Bussard
si je zamislil, da goriva ne bi vzel s seboj z Zemlje, temveč bi ga nabiral
kar med potjo. Njegova zamisel iz šestdesetih je bila, da bi vesoljska ladja
s pomočjo velikega magneta iz vesolja zbirala protone in jih uporabila v
svojem nuklearnem motorju. Omejitev zamisli je, da ne vemo koliko je prostih
protonov v vesolju. Poleg tega bi bilo najprej potrebno ladjo pospešiti do
določene hitrosti, da bi se ustvaril določen »vlek« protonov v magnet. Prav
tako ni bilo razdelano, kako protone uporabiti v nuklearni reakciji.
Medzvezdno lasersko jadro Roberta Forwarda
Med idejami za pogon so tudi jadra, ki lovijo sončev veter ali lasersko
svetlobo. Ko svetloba zadene nek objekt, ga premakne za droben delec. Če
uporabimo svetlobo na veliki površini, lahko ustvarimo kar močno potisno
silo. Robert Forward je predlagal laser z močjo 10 milijonov gigawatov, ki
bi sijal skozi Fresnelovo lečo premera tisoč kilometrov na tisoč
kvadratnih kilometrov veliko jadro. Pogon take velikosti bi lahko pognal
tisočtonsko vesoljsko ladjo do najbližje zvezde v roku 10 let. Problem
predstavlja tako močan laser. Njegova poraba je 10.000-krat večja od vse
energije, ki jo Zemljani danes proizvedemo. Podobne zamisli se še vedno
pojavljajo in se spreminjajo glede na razvoj laserske tehnologije. Zamisel
je obetavna, če bomo rešili problem energijske požrešnosti laserskega
topa.
Ideje, ki so nastale na osnovi
naših želja
Na vrh strani
Kljub
temu, da spodaj navedene ideje izražajo le naše želje o načinih medzvezdnega
potovanja, pa vseeno temeljijo na znanstveni osnovi. Vendar večina
predstavlja intelektualne igre na podlagi vprašanja »kaj bi bilo, če…«.
Potovanje
skozi črvino
Ko se je
zdelo, da je vesolje dovolj zamotano, so fiziki prišli na dan z idejo o
črvinah (wormholes). Posebna relativnostna teorija pravi, da noben objekt ne
more potovati hitreje od svetlobe. Vendar iz nje tudi izhaja, da je vesolje
ukrivljeno in popačeno. Seveda je potrebno veliko energije, da se ustvari
takšna ukrivljenost, vendar po sedaj znanih fizikalnih zakonih to drži in ni
v nasprotju z opazovanji. Zamislimo si analogijo peresa na papirju. Popisati
moramo ves list, da pridemo na drugo stran. Če pa bi lahko naredili luknjo
skozi papir, bi bili »takoj« na drugi strani. Papir je možno previjati in
upogibati tako, da lahko dosežemo katerokoli točko na njem, če izvrtamo
luknjo ali črvino skozi list papirja. Iz ene do druge točke bi pero
»potovalo« kar nekaj časa, skozi luknjo pa bi bili »takoj« v ciljni točki.
Seveda vesolje ni dvodimezionalno kot papir. Teorija je tako nova, da še
vedno ni proučena do konca in ne vemo, če drži ali pa ne drži. Vsekakor tudi
ta povzroča težave s kavzalnostjo časa.
Kako
lahko »zgradimo« črvino? Najprej izberemo zelo gosto materijo, recimo kot je
nevtronska zvezda. Zbrati bi je morali toliko, da bi ustvarili obroč
velikost zemljine orbite okoli Sonca. Potem bi morali zgraditi podoben obroč
na drugi strani vesolja, kjer želimo, da se črvina konča. Zberemo velikansko
električno napetost in s pomočjo strele povežemo oba obroča skozi tkanje
vesolja. Potem samo »porinemo« vesoljsko ladjo v črvino in ta »takoj«
izstopi na drugi strani. Vendar ne pričakujte inženirske rešitve črvine kaj
kmalu! Saj niti ne vemo, kakšne bi bile sile, ki bi delovale na vesoljsko
ladjo in kako bi ta morala biti zgrajena, da bi zdrsnila skozi luknjo. Ob
tem se pojavljajo še nove ideje o uporabi »negativne energije« za odpiranje
črvine. Ideja črvine je najbolje predstavljena v TV nadaljevanki Zvezdna
vrata (Stargate).
Alcubierrow WARP pogon
Čeprav Posebna relativnostna teorija prepoveduje objektom, da bi se gibali
hitreje od svetlobe znotraj dimenzije prostor-čas, pa ni nikjer rečeno, da
se ne bi smel hitreje »gibati« vesoljski čas (spacetime). Kot prispodobo
lahko uporabimo premikajoče se letališke pločnike ali premične stopnice.
Alcubierrov WARP pogon je podoben takšnim pomičnim pločnikom. Človek se peš
giblje z določeno hitrostjo. To je po prispodobi svetlobna hitrost. Če pa
zaidemo v prostor-čas, ki se giblje hitreje od običajnega dela, se pospeši
tudi naša hitrost. Tako smo na pomičnem pločniku hitrejši, kot na nepomičnih
letaliških tleh.
Alcubierrow WARP pogon ustvarja gibajoči vesoljski čas izza ladje (podobno,
kot gibajoči pločnik »privre« iz tal na začetku) in ga stiska pred vesoljsko
ladjo (podobno, kot gibajoči pločnik »ponikne« v tla na koncu). Ideja
razširjajočega se vesolja ni nova. V teoriji »Inflacijskega vesolja« (Inflationary
Universe) velja, da se je vesoljski čas razširjal hitreje kot je hitrost
svetlobe v zgodnjih trenutkih od Velikega poka (Big Bang). Če se lahko
vesoljski čas pospeši ob Velikem poku, zakaj se ne bi mogel pospešiti tudi
za pogon vesoljske ladje? Ta teorija je zelo nova in še ni bila preverjena,
če vsebuje vsaj kanček soli.
V osnovi
bi morali tvoriti veliko negativne energije v obliki obroča ali mehurja
okoli vesoljske ladje. Fiziki še vedno razpravljajo, če negativna energija
sploh lahko obstaja. Klasična fizika se nagina k odgovoru »ne«, medtem, ko
kvantna fizika pravi, »mogoče res obstaja«. Najti moramo način, kako bi vse
skupaj kontrolirali in upravljali. To bi bilo še posebej zahtevno, ker
gibanje vesoljske ladje predstavlja en efekt, oblikovanje pospešenega
vesoljskega časa pa drugega. Prav tako še ni jasno, če bi takole ustvarjen
WARP pogonski sistem res pospešil do nadsvetlobnih hitrosti. Četrti zadržek
je spet paradoks povezan s kavzalnostjo časa podobno kot pti potovanju skozi
črvino.
Pogon na
negativno maso
Teoretično je možno ustvariti potisno silo s postavitvijo negativne in
pozitivne mase druge ob drugo. S tem ne kršimo ohranjanje momenta ali
energije. Kritična predpostavka je ta, da ima negativna masa tudi negativno
vztrajnost. Medsebojna interakcija obeh mas bo povzročila neprestano
pospeševanje obeh m,as v isto smer. Ideja izvira iz analize lastnosti
hipotetične negativne mase, ki jo je idejno zasnoval Bondi leta 1957. Kot
način pogona sta jo uporabila Wintenberg in Forward leta 1980.
V
teoriji je fizika negativne mase popolnoma razdelana in matematični model ne
zahaja v nasprotja. Vendar še vedno ne vemo, če negativna masa sploh
obstaja, prav tako ne vemo, če je teoretično dovoljena v sedanjem modelu
vesolja in prostor-časa. Astronomi iščejo mogoče dokaze o črvinah in mogli
bi ob njih najti tudi kakšno manifestacijo negativne mase.
Millisovi vesoljski pogoni
Vesoljski pogon lahko definiramo kot idealizirano obliko pogona, kjer
uporabimo osnovne »sestavine« materije in časa (prostora-časa) za
oblikovanje pogonske sile. Tako nam ni potrebno nositi goriva s seboj,
temveč ga »črpamo« sproti iz vesolja. Millis je na osnovi teh zahtev
preveril posebne pogoje, ki bi omogočili takšen pogon. Njegovi namišljeni
pogoni so tukaj le kratko omenjeni. Pri nobenem ni preverjeno, če vesoljska
ladja ne potrebuje dodatnih zahtev po energiji za krmiljenje sistemov.
Hipotetično diferencialno jadro: Podobno, kot
pri analognem principu idealnega radiometerskega krila, se pojavi majhna
razlika v radiacijskem pritisku med reflekcijsko in absorbcijsko stranjo.
Predpostavil je, da vsebuje vesolje neko obliko ozadnega izotropskega medija
(podobno kot vakuumske fluktuacije ali kozmično ozadno zračenje), ki stalno
»dežuje« na obe strani jadra. Če bi bilo jadro dovolj veliko, bi razlika med
pritiskoma tvorila veliko potisno silo.
Hipotetično diodno jadro: Podobno kot
pri diodi ali enosmernem zrcalu potuje vesoljsko zračenje skozi jadro v eni
smeri, v drugi pa se odbija. Tako se oblikuje razlika med silama in ustvarja
potisna sila, ki žene vesoljsko ladjo.
Hipotetično indukcijsko jadro: Podobno kot
pri jadru morske jadrnice zakrivljenost jadra povzroči razliko v pritisku
vesoljskega zračenja. Ta razlika tvori potisno silo, ki žene vesoljsko
ladjo.
Hipotetičen diametrični pogon: Pri tej
zasnovi je preverjal možnosti izdelave lokalnega gradienta na ozadju
skalarnih lastnosti vesolja (na primer gravitacijski potencial) s
postavitvijo dveh diametralno nasprotnih izvorov polj na vsakem koncu
vozila. Pogon je podoben pogonu na negativno maso. Prav tako ima veliko
podobnosti s hipotetičnim indukcijskim jadrom.
Hipotetični lučajni (pitch) pogon: Ta zasnova
predvideva, da bi na nek način ustvarili lokalno poševnino v skalarnem
potencialu čez vse vozilo. To bi proizvedlo silo, ki bi potisnila vozilo. V
nasprotju s prejšnjim diametričnim pogonom je zamišljenom, da se takšna
poševnina ne bi oblikovala s parom izvornih točk. S fizikalnega stališča še
ni jasno, kako bi takšen učinek sploh oblikovali.
Hipotetični nagibni (bias) pogon: Ta zamisel
predvideva, da vozilo samo nekako spremeni lastnosti vesolja
(prostora-časa), recimo gravitacijske konstante G, kar ustvari lokalni
pogonski gradient. Če se spremeni Newtonova konstanta, se ustvari lokalni
nagib v strukturi vesolja in dobimo podoben učinek kot pri lučajnem pogonu.
Hipotetični ločilni (disjunction) pogon: Pri tej
zamisli se je avtor poigral z zamislijo, da se lahko nekako loči izvor polja
in to, kar reagira na polje (reagent). Reagent prestavimo v točko, kjer ima
polje brežino ali nagib. To bi ustvarilo potisne sile med izvorom in
reagentom. Na podlagi sedanjega znanja zatrdno vemo, da se izvor in reagent
ter inertna masa ne morejo ločiti. Vendar obstajajo ideje, da temu ni tako
in to bi morda omogočilo izdelavo novega revolucionarnega pogona.
Fizikalne teorije, ki obetajo
Na vrh strani
V tem
poglavju so kratki opisi nekaterih idej, ki so bile predstavljene v zadnjih
letih. Vse so povezane z drugačnimi možnostmi medzvezdnega potovanja in
temeljijo na znanstvenih osnovah.
Seznam
zanimivih novih fizikalnih odkritij in eksperimentov
Znanost
in tehnologija hitro in stalno napredujeta. V znanstveni literaturi se je
pojavilo nekaj zanimiv teorij in rezultatov poizkusov, ki pomenijo možen
preboj pri izdelavi popolnoma novih načinov pogona vesoljske ladje na
medzvezdnem potovanju. Seznam podaja le nekaj kratkih opomb posameznih idej
in odkritij.
-
2001
BPP (Breakthrough Propulsion Physics) konferenca v Salt Lake City je
prinesla rezultate raziskav prvih meritev repulzivnih kvantnih vakuumskih
sil, ki omogočajo nove zasnove vesoljskega pogona.
-
1996
Eberlein: Teorija pravi, da je laboratorijski efekt sonoluminiscence
dejansko način ekstrahiranja virtualnih fotonov iz elektromagnetnih
fluktuacij nulte točke (zero-point fluctuations).
-
1994
Alcubierre: Teorija WARP pogona je v skladu s splošno relativnostno
teorijo.
-
1994
Haisch, Rueda in Puthoff: Teorija pravi, da je vztrajnost lastnost
vakuumskih elektromagnetnih fluktuacij nulte točke.
-
1992
Podkletnov in Nieminen: Poročilo o eksperimentih s superprevodniki z
nenavadnimi učinki – možnost obstoja gravitacijskega ščitnega efekta (shielding
effect).
-
1989
Puthoff: Teorija, ki razširja idejo Sakharova iz leta 1968. Predvideva, da
je gravitacija samo posebna lastnost vakuumskih elektromagnetnih
fluktuacij nulte točke.
Seznam
nekaterih raziskav alternativnih pogonov
Čeprav
fizika še ni dognala ali so »vesoljski pogoni« ali »warp pogoni« mogoči. Ni
jasno, če jih je mogoče na kakršenkoli način izdelati. Vendar se po svetu
najdejo posamezniki, ki skušajo iznajti in udejaniti boljše pogone
vesoljskih ladij, kot jih danes poznamo. Večina jih to počne na lastne
stroške ali ob simbolični podpori določenih znanstvenih središč in ustanov.
Vendar naletimo tudi na eksperimente, ki obetajo. Morda so samo vmesni korak
do končnega »warp pogona«.
Raziskave in delavnice:
-
1995
Hujsak & Hujsak: Ustanovitev Interstelar Propulsion Society
-
1994
Belbruno: Bennett in drugi: Delavnica NASA o teoriji in posledicah
potovanja hitreje-od-svetlobe
-
1991
Forward: Ocena zasnov naprednih vesoljskih pogonov
-
1990
Cravens: Ocena alternativnih teorij o elekromagnetizmu in gravitaciji za
uporabo v vesoljskem pogonu
-
1990
British Aerospace Co.: Delavnica o preverjanju teorij in posledicah
kontroliranja gravitacije.
-
1990
NASA Lewis Research Center: Simpozij Vizija-21 - potovanje v vesolje v
naslednjem tisočletju
Teorije:
-
1996
Millis: Identifikacija obstoječih fizikalnih razvojnih idej, ki bi
omogočile »vesoljska potovanja« in predstavitev zasnov sedmih različnih
hipotetičnih medzvezdnih pogonov.
-
1994
Craner in drugi: Značilnosti naravnih črvin z vhodi iz negativne mase in
kako jih odkriti z obstoječimi astronomskimi opazovanji.
-
1994
Forward: konceptna zasnova »vakuumske fluktuacijske baterije«, ki bi
omogočala črpanje energije iz elektromegnetnih fluktuacij na podlagi
Casimirjevega efekta (predviden leta 1948, izmeril Sparnaay leta 1958).
Eksperimenti:
-
1996
Forward: eksperimantalni predlogi za testiranje teorije vakuumskih
fluktuacij in drugih masnih modifikacijskih teorij.
-
1995
Schlicher: Dokaz potiska (potisne sile) z uporabo »Nesimetričnih magnetnih
indukcijskih polj« (nepotrjeno!).
Generalna relativnost
Teorija
generalne relativnosti predvideva povezavo med gravitacijo in
elektromagnetizmom. Masa raztegne čas, ki je osnova pri merjenju
elektromagnetizma. Tako gravitacija vpliva na svetlobo, jo ukloni, potisne k
rdečemu delu spektra in upočasni čas. Vedno več opazovanj potrjuje zasnovo
teorije. Poznamo dejstvo, da gravitacija vpliva na elektromagnetizem. Nismo
še opazili vplivanja elektromagnetizma na gravitacijo, vztrajnost ali potek
časa.
Velika
unifikacijska teorija ali M-teorija
Teorija
počiva na trkanju delcev v velikih pospeševalnikih po vsem svetu. Fiziki
proučujejo rezultate teh trkov in poskušajo ugotoviti, kako sta povezani
»šibka sila« in elektromagnetizem. Prav tako poskušajo povezati »šibko silo«
z »močno nuklearno silo«. Ko bodo dosegli združitev vseh teh elementov v
skupno teorijo in jo preverili z eksperimenti, bo nastopil čas povezave
omenjenih sil z gravitacijo. Ko bi dosegli to, bi nastala velika
unifikacijska teorija. Na njeni podlagi bi bilo mogoče odkriti nove načine
medzvezdnega pogona.
Vakuumske fluktuacije kvatne fizike
Energija
nulte točke
Energija
nulte točke (Zero Point Energy) ali vakuumska fluktuacijska energija je
pojem, ki opisuje slučajno elektromagnetno nihanje, ki ostane v vakuumu, ko
odstranimo vso ostalo energijo. Če odstranimo iz vesolja vso energijo, vso
materijo, vso toploto, vso svetlobo … čisto vse, ugotovimo, da nekaj
energije še vedno ostane. Ena izmed razlag pravi, da po principih kvantne
fizike sploh ni mogoče ustvariti nulto energijsko stanje, torej prostor brez
energije. Tudi za svetlobne valove veljajo podobno pogoji. Za vsako barvo
svetlobe, tudi takšno, ki je človeško oko ne more videti, obstaja vsaj
majhna količina te barve svetlobe. Skupna energija vseh teh različnih
svetlobnih frekvenc je izredno velika. Teorija predvideva, da je prostoru
vesolja, ki bi ga zajeli v šalico kave, toliko energije, da bi lahko v
trenutku uparili vse oceane na Zemlji. Ali pa še več!
Pred
časom fiziki niso mogli razumeti te zasnove, danes pa je široko sprejeta.
Prve slutnje o obstoju energije nulte točke so dobili leta 1948 na podlagi
več poizkusov. Ti so dali Casimirjev efekt, Van der Waalove sile, Lamb-Retherfordov
zamik, podali razlage za Plankov radiacijski spektrum črnega telesa,
pojasnili stabilnost vodikovega atoma v radioaktivnem kolapsu in efekt
votlosti, ki zavre ali pospeši spontane emisije iz vzbujenih atomov.
Casimirjev efekt
Najbolj
neposreden dokaz vakuumske energije je Casimirjev efekt. Če približamo dve
kovinski plošči drugo k drugi, ju bo nenadoma vakuumska energija stisnila
skupaj. Plošči namreč blokirata svetlobne valove, ki so preveliki, da bi
valovali v prostoru med ploščama. Ker je več valovanja svetlobe na zunanji
strani plošč kot med njima, se pojavi potisna sila, ki stisne plošči med
seboj. Ta efekt je bil predstavljen z nedvoumnim eksperimentom.
Vprašanje je, če lahko nekako ugrabimo to energijo za medzvezdni pogon.
Zaenkrat dvomijo, da jo je mogoče ugrabiti. Če bi jo bilo mogoče ugrabiti,
ne vemo kakšne bi bile sekundarne posledice. Ta energija je na najnižji
energijski točki. Menijo, da bi morali sami biti na še nižjem energetskem
nivoju, da bi jo lahko uporabili. Razvite so že bile določene teorije, ki
predvidevajo, da je mogoče uporabiti ekstrakcijo energije iz tega področja
nizkega energijskega nivoja. A žal so še vedno brez ustreznega eksperimenta.
Vprašanje je tudi, zakaj tako energijsko bogatega izvora nismo že prej
opazili. Zakaj ga je tako težko zaznati? Zamislite si, da živite na
velikanski plošči in ne veste, da ste 30.000 metrov visoko. Z vašega
gledišča, so vaša tla na ničelni višini. Če se ne približate robu vaše
plošče, ne boste nikoli padli nižje in ne boste izvedeli, da je vaša ničelna
točka 30.000 metrov visoko. Z vakuumsko energijo je nekaj podobnega, seveda
pa vesolje ni samo dvodimenzionalno in zato komaj slutimo kolikšna in kakšna
je naša ničelna točka.
Vakuumske fluktuacije so teoretično obdelali Haisch, Rueda in Puthoff glede
na gravitacijo in vztrajnost. Njihove teoretične predpostavke so še vedno
predmet znanstvene razprave. Tudi, če so teorije pravilne, še vedno ne
podajo načina, kako bi z elektromagnetnimi silami inducirali potisno silo.
Le Millisova teorija nakazuje možnost, da bi asimetrične interakcije z
vakuumsko energijo mogoče zagotovile potisno silo.
Delavnica iz leta 1994 – potovanje hitreje-od-svetlobe
Maja
1994 je Gary Bennett iz vodstva NASA (sedaj je upokojen) vodil delavnico, ki
je pregledala fizikalne možnosti in teorije o potovanju hitreje-od-svetlobe.
Imenovala se je »Advanced Quantum/Relativity Theory Propulsion Workshop«. Na
njej so pregledali možnosti za oblikovanje črvin, tahionov (delcev, ki so
hitrejši od svetlobe), uporabo Casimirjevega efekta, kvantumskih paradoksov
in fiziko dodatnih dimenzij vesolja. Udeleženci so ugotovili, da je še
veliko neraziskanih poti in področij, ki bi z bodočimi raziskovanji lahko
omogočili medzvezdno potovanje hitreje-od-svetlobe. Tako sedaj astronomi
iščejo možne vhode v naravne črvine in iščejo negativno maso ob njih.
Raziskujejo, če svetloba potuje hitreje znotraj Casimirjevega prostora (cavity).
Prav tako ugotavljajo, če ima nevtrino imaginarno maso in kako to vpliva na
pojav ali zaznavo tahionom podobnih lastnosti ali celo možnosti, da tahioni
kot delci hitrejši od svetlobe dejansko obstajajo.
Torej lahko naredimo
medzvezdni pogon?
Na vrh strani
Odgovor
je:
Žal, v
bližnji ali napovedljivi bodočnosti to ni mogoče.
Nimamo
še niti ustrezne fizikalne podlage, da bi lahko naredili medzvezdni pogon.
Kdaj
bodo nastali ustrezni pogoji za kaj takega?
Napoved
WARP pogona bo možna takrat, ko bodo nastali novi prodori v našem fizikalnem
znanju.
Bistvena sta dva pogoja in sicer kontroliranje gravitacije in preseganje
omejitve hitrosti svetlobe.
Potrebujemo torej nove Tesle, Faradaye, Goddarde, Von Braune in druge
brilijantne mislece in tehnike. |