ANDROS - modelarstvo

knjige   eseji   pesmi   avtor se predstavi   kuharija   razno   vodič po vesolju   fotoalbum   igre  

Modelarstvo zapolnjuje velik del mojega prostega časa. Je pa tudi res, da je ukvarjanje s to dejavnostjo kampanjsko. Bilo je obdobje, ko sem v prostem času samo sestavljal makete. Potem sledi nekaj mesecev, ko ne pogledam popolnoma nobenega modela. Razdeljeno je na več področij. Največje je izdelava plastičnih maket, pretežno proizvajalca Revell. Sledi izdelava modelarskih raket, ki sem jih nekaj skupaj s sinom izstrelil, predvsem v obdobju od 2002 do 2005. Tretji del predstavljajo različni modeli iz papirja in lesa.


PLASTIČNE MAKETE MODELARSKE RAKETE

DRUGO

PLASTIČNE MAKETE
Torpedni čoln PT 117
 
Proizvajalec modela: Revell
Merilo 1:72
Število delov 80
Dolžina 338 mm
Nivo izkušenj 3
Podatki o plovilu
Tip Bojna ladja
Moč motorja po 2500 KS
Motor 4 x 12 cilindrov Packard
Hitrost 50 vozlov
Oborožitev 4 torpeda, 4 mitraljezi, protiletalski top

PT 117 sodi med manjše, zelo okretne in izredno hitre bojne ladje ameriške mornarice. Uporabljajo ga za patruljiranje. Ljubkovalno mu pravijo moskito, ker sovražnika hitro zbode. Njegov trup je tako oblikovan, da izredno dobro glisira. Štirje dvanajst-cilindrični motorji Packard ga poženejo do hitrosti 50 vozlov na uro. V priobalnih vodah Tihega ocena mu pride zelo prav protiletalski top. Ker je njegova poraba goriva zelo velika, ga v obdobju miru ne uporabljajo pogosto.

F-16 A Tigermeet

Proizvajalec modela: Revell
Merilo 1:72
Dolžina 213 mm
Širina 143 mm
Podatki o letalu
Tip Standardno lovsko letalo
Leto izdelave 1976
Izdelano USA
Motorji - moč 2 x 5407 kp
Hirost 2.460 km/h
Teža 16.057 kg

F-16 velja za najbolj vsestransko lovsko letalo, saj ga je mogoče oborožiti s številnimi orožji in opremiti z različno opremo. Je najbolj okretno letalo NATO z odličnimi manevrirnimi sposobnostmi. Razvoj različnih orožij mu neprestano prilagajajo in ga posodabljajo. Od leta 1985 ga izdelujejo tudi v letalski tovarni v Nemčiji. Od prvega modela se razlikuje po povsem prenovljenih motorjih.

Gruman F-14 A Strike Eagle
 
Proizvajalec modela: Revell
Merilo 1:72
Število delov 212
Dolžina 266 mm
Širina 178 mm
Nivo izkušenj 5
Podatki o letalu
Tip Dvosedežno prestrezno letalo
in lovski bombnik
Leto izdelave 1984
Izdelano USA
Motorji - moč 2 x 13077 kp
Hirost 2.685 km/h

F-14 A je največje dvosedežno prestrezno letalo ameriških letalskih sil USAF. Zmore doseči hitrost 2,5 macha tudi v največji višini. Je dvosedežno letalo, ki so ga razvili leta 1984. Zaradi odlične opreme lahko operira ponoči in ob težkih vremenskih pogojih. Opremljen je z naprednimi radarskimi in infrardečimi sistemi, večfunkcijskimi monitorji in drugim. Z dodatnimi rezervoarji za gorivo dosega neverjetne razdalje. Leta 1991 so ta letala aktivno sodelovala v iraški vojni operaciji "Puščavski vihar".

Lockheed F-117 A Nighthawk
 
Proizvajalec modela: Revell
Merilo 1:72
Število delov 37
Dolžina 278 mm
Širina 182 mm
Nivo izkušenj 3
Podatki o letalu
Tip Enosedežno "nevidno" lovsko letalo
Leto izdelave 1981
Izdelano USA
Moč motorja 2 x 4900 kp
Hitrost 805 km/h

Lockheed F-117 je bilo najbolj nenavadno letalo v Zalivski vojni. To je prvo "nevidno" ali stealth letalo na svetu. Njegova oblika je takšna, da odbija radarske valove vstran od radarja in s tem zanj postane neviden. Uporabljali so ga za uničevanje strateških ciljev in v glavnem ponoči. Na ta način se je skril tudi opazovalcem, še posebej zaradi svoje črne površine. Glavna oborožitev so lasersko vodene leteče penetracijske bombe GBU-27, težke 907 kg. Črna površina je pobarvana s posebno barvo, ki vpija radarske valove, je pa občutljiva na dež. Poganjata ga dva motorja GE F-404, ki sta skrita v notranjosti letala in puščata zelo malo toplote na izpušnem izhodu. V oborožitvi letalskih sil ZDA je 59 teh letal. Doslej je bilo sestreljeno samo eno in sicer ob letalskih napadih na Srbijo leta 2001.

P-51 D Mustang
 
Proizvajalec modela: Revell
Merilo 1:72
Dolžina 135 mm
Širina 153 mm
Nivo izkušenj 3
Podatki o letalu
Tip Enosedežno lovsko letalo
Leto izdelave 1940
Izdelano USA
Moč motorja 1248 kW
Motor RR Merlin Motor
Hitrost 710 km/h

Mustang je eno izmed najbolj znanih lovskih letal druge svetovne vojne. Sestavljala so osnovo zračne obrambe Velike Britanije od leta 1940 naprej. Izdelovali so ga v ZDA na zahtevo Anglije. Zelo pomemben je bil njegov močan in zmogljiv motor RR Merlin, ki mu je omogočal tudi, da je spremljal bombnike na največjih višinah in ob vsej poti. Za zemeljske cilje so ga opremili z raketami Bazooka.

Avtomobil

Nanj sem zelo ponosen, saj je najbolj natančni izdelan od vseh mojih modelov. Naredil sem tudi škatlo iz modelarskega stekla, da se ne praši. Vendar ne vem ne modela in ne podatkov o njem, ker sem zavrgel škatlo v kateri sem ga kupil.

RAZNE PLASTIČNE MAKETE
Na vrh strani
LADJA DUHOV

To je Revellov model, ki sem ga dobil kot darilo. Pobarvana je s posebno barvo, ki daje na svetlobi občutek plesnivosti. Ponoči pa fluorescentno sveti. Izdelava je bila kar zahtevna, še posebej, ker sem moral vrvice sam vozlati in zategovati. Uporabil sem kar navaden črni sukanec.

VIKINŠKA LADJA

To je moj prvi plastični model. Sicer sem nekoč očetu asistiral, ko jih je sam gradil. Vikinška ladja je moj prvi samostojni model. Dobil sem jo kot darilo na Češkem. Žal sem jo najprej sestavil in šele nato odkril, da je mogoče pri nas dobiti barve. Tako sem pobarval le trup ladje. Figurice Vikingov pa so ostale nepobarvane iz rožnate plastike.

VOJAŠKI HELIKOPTER IZRAEL

Vojaški helikopter uporabljajo zahodne velesile, pa tudi Izrael. Sam sem se odločil za izraelske nalepke na helikopterju. Ker sem šele kasneje začel dokumentirati in spremljati modele, se ne spomnim, kako se ta tip helikopterja imenuje.

POTNIŠKO LETALO FOKKER 40

V svoji zbirki sem želel imeti tudi eno potniško letalo. Tako sem naredil letalo Fokker 40 z oznakami nizozemske letalske družbe KLM.

LUKSUZNA POTNIŠKA LADJA QUEEN MARY
 
Izdelovalec modela: Revell
Merilo 1:570
Število delov 210
Dolžina 527 mm
Nivo izkušenj 4
Podatki o ladji
Tip Potniški luksuzni parnik
Leto izdelave 1936
Izdelano GB
Moč pogona 200.000 PSw
Hitrost 29 - max. 32 vozlov
Dolžina 310,5 m
Izpodriv 80.000 BRT

Luksuzno potniško ladjo "Queen Mary" sp pričeli graditi leta 1930 v ladjedelnici "John Brown, Clydebank". Končali so jo leta 1936 in je postala ena od treh največjih luksuznih potniških ladij z izpodrivom 80.000 BRT. Avgusta 1936 se je podala na pot preko Atlantika in ga v zahodni smeri premagala s povprečno hitrostjo 30,14 vozlov, v vzhodni smeri pa s hitrostjo 30,63 vozlov. Tako je prevzela Modri trak od druge potniške ladje, francoske "Normandie". Ta si je trofejo za kratek čas povrnila leta 1937. Še isto leto je "Queen Mary" še hitreje preplula Atlantik in zadržala Modri trak vse do leta 1952. V drugi svetovni vojni so jo odpeljali v Avstralijo, v Sidney, kjer je prevažala vojake. Po vojni so jo vrnili v Veliko Britanijo in je bila luksuzna linijska potniška ladja vse do leta 1967, ko jo je lastnik "Cunard White Star Line" prodal. Novi lastnik jo je zasidral v mestu Long Beach na Floridi v ZDA, kjer jo je leta 1971 predelal v plavajoči hotel, ki posluje do današnjega dne.

DVOKRILEC FOKKER D VII

Fokker D VII velja kot najboljši nemški lovec iz prve svetovne vojne. Prvič so ga uporabili aprila 1918. V bojih se je izkazal z robustnostjo in dobrimi letalnimi sposobnostmi. Dosegal je večje višine kot letala tistega časa. Do novembra 1918 so izdelali več kakor 700 teh letal. Njegova največja hitrost je bila 200 km/s.

F-20 TIGERSHARK

Ta je bila druga moja maketa po vikinški ladji. Je le delno pobarvana z nepravilnimi barvami.

DVOKRILEC Sopwith F.1 CAMEL

Eden od manjših modelov. Kolikor se spomnim je to letalo Sopwith Camel. Je v merilu 1:72 in mu manjkajo kolesa. Pri selitvi so se izgubila in jih še nisem nadomestil z drugimi.

MODELARSKE RAKETE
Na vrh strani
JAVA

Janijeva in Andrejeva Vesoljska Agencija je nastala v šali. Ko sva s sinom pričela izdelovati modelarske rakete, se je porodila ideja, da je potrebna neka organizacija za načrtovanje, izdelavo in lansiranje raket. Ker Slovenija še nima lastne vesoljske agencije, sva tako "ustanovila" novo vesoljsko agencijo za modelarske rakete.

Ustanovni dan nove agencije je 1.februar 2002, sedež je v Mariboru. Do januarja 2005 je JAVA izdelala 4 rakete, od katerih so bile tri bolj ali manj uspešno lansirane. S startne rampe so dobro poletele, le vrnitev na Zemljo ni bila vedno v skladu z načrti.

Raketa GREENHORN 2000
januar 2002

Ta raketa, zelenec dvatisoč, je bila prva raketa, ki sva jo s sinom naredila v začetku leta 2002. Na idejo za izdelavo raket sva prišla, ko sva na Discovery Channelu gledala "smetiščarje", ki so iz odpadkov naredili modelarsko raketo. Zdelo se nama je enostavno in sva sklenila, da se tudi midva poizkusiva v gradnji modelarske rakete. Nabavil sem knjigo o izdelavi raket in nastal je prvi načrt zanjo. Potem je sledilo zbiranje gradiva in izdelava. Naredila sva prvo lansirno rampo iz varilne žice in razpolovljene pločevinke za coca-colo na lesenem podstavku.

Načrt rakete Greenhorn 2000 Med gradnjo v "hangarju". Izgotovljena raketa
Raketa ZEVS
januar 2002

Ta je bila kupljena skupaj s prvimi raketnimi motorčki. Bila je v kitu in sva jo sestavila skupaj s prvo raketo Greenhorn 2000. Sine jo je sestavil samostojno in jo tudi lepo zlepil. Vendar je ni pobarval, le s flomastri je napisal ime rakete. Na podlagi dejanskega izgleda rakete sem kasneje pripravil njen načrt.

Načrt rakete ZEVS Izgotovljena raketa
Raketa KNOX
marec 2002

Raketa je bila narejena posebej zato, da je lahko v njej poletel legonaut. Zato je imela odebeljeno glavo iz dveh blokov balse. V njih je bila izdolbena odprtina, ki je bila tako velika, da je bilo mogoče vanjo vstaviti škatlico za 35 mm film z Lego figurico astronavta. Na sliki je portret figurice in izgled prepolovljene glave rakete.

Vesoljec in vesoljska kapsula Načrt rakete KNOX Izgotovljena raketa
Raketa SOKOL
maj 2002

Izdelava te rakete je bila izredno resna in zahtevna. Kot osnovo sem vzel PVC vodovodno cev. Raketni motor je vstavljen v škatlico za 35 mm film in je izredno enostavno zamenljiv. Pod konico rakete se nahaja kapsula za legonauta. Raketa je bila barvana z airbrushem v beli in rdeči barvi. Pri kolegu sem dal računalniško izrezati napis in logo rakete, ki je sokol z razprtimi krili.

Načrt rakete SOKOL Velikost vesoljca Bližji posnetek vesoljca
IZSTRELITVE RAKET
Na vrh strani

1. LANSIRNI DAN
Sobota, 23.02.2002

Vremenski podatki: sončno, rahlo vetrovno, temperatura okrog 6°C.
Izstrelišče: travnik ob Pekrskem potoku v Borštnikovi ulici v Mariboru, gledalcev 5.
Tehnično osebje: Jani Ivanuša, Andrej Ivanuša
Izstreljeni sta bili raketi Greenhorn 2002 in ZEVS.

Tehnični podatki Greenhorn 2002:

  • Startna teža: 45 g
  • Koristni tovor: 0 g
  • Celotna dolžina: 320 mm
  • Premer trupa: 25 mm
  • Premer čez krila: 125 mm
  • Padalo-premer: 500 mm, okroglo iz PVC vrečke, 12 vrvic
  • Presečna površina: 768 mm2
  • Motor: A6-4

Tehnični podatki ZEVS:

  • Startna teža: 37 g
  • Koristni tovor: 0 g
  • Celotna dolžina: 240 mm
  • Premer trupa: 20 mm
  • Premer čez krila: 84 mm
  • Padalo-premer: 350 mm, šesterokotno, PVC, 6-vrvic
  • Presečna površina: 420 mm2
  • Motor: A6-4

1. IZSTRELITEV

Prva izstrelitev je bila ob 11.00 uri. Izstreljena je bila prva modelarska testna raketa Greenhorn 2002 z motorjem A6-4. Izstrelitev je potekala s pomočjo električnega vžiga. Raketa je dosegla zadano višino okrog 250 m. Tu je bila glava ločena od trupa in izvlečeno je bilo padalo. Pri tem je bila zaščitna vata pretanka in je odbojno polnilo motorja prežgalo vrvico ter poškodovalo padalo. Telo rakete je v prostem padu pristalo. Nalomilo se je eno izmed kril. Poškodovano padalo se je le delno odprlo, a je glava mehko pristala.

2. IZSTRELITEV

Druga izstrelitev je bila ob 12.15 uri. Pri izstrelitvi prve rakete se je poškodoval električni vžigalnik, zato je bilo odločeno, da se izstrelitev opravi s pomočjo smodniške vrvice. Raketa ZEVS je z motorjem A6-4 uspešno poletela in dosegla višino preko 300 m. Zaradi malce poševnega postavljenega krila je bila njena pot navpična in spiralna. Na predvideni višini se je odprlo padalo. Vendar je tudi tu zaščitna vata pretanka in je odbojno polnilo prežgalo zaščitno vrvico in poškodovalo padalo. A je padalo opravilo svojo nalogo in je telo rakete mehko spustilo na tla. Odletela je težka lesena glava, ki se pri pristanku ni poškodovala.
 
Tehnično osebje vesoljske agencije JAVA pred izstrelitvijo rakete Greenhorn 2000 Raketa Greenhorn na izstrelitveni rampi Uspešna izstrelitev

2. LANSIRNI DAN
Sobota, 16.03.2002

Vremenski podatki: sončno, rahlo zamegljeno in vetrovno, temperatura okrog 18°C.
Izstrelišče: travnik ob Pekrskem potoku v Borštnikovi ulici v Mariboru, gledalcev 10
Tehnično osebje: Jani Ivanuša, Andrej Ivanuša
Izstreljeni sta bili raketi ZEVS in KNOX.

Tehnični podatki ZEVS:

  • Startna teža: 37 g
  • Koristni tovor: 0 g
  • Celotna dolžina: 240 mm
  • Premer trupa: 20 mm
  • Premer čez krila: 84 mm
  • Padalo-premer: 350 mm, šesterokotno, PVC, 6-vrvic
  • Presečna površina: 420 mm2
  • Motor: B6-4
    Glede na prejšnje lansiranje, je bil v raketi močnejši motor.

Tehnični podatki KNOX:

  • Startna teža: 67 g
  • Koristni tovor: 9 g - legonaut v kapsuli
  • Celotna dolžina: 353 mm
  • Premer trupa: 25 mm
  • Premer kapsule: 45 mm
  • Premer čez krila: 125 mm
  • Padalo-premer: 630 mm, okroglo, folija za balone, 12-vrvic
  • Presečna površina: 1930 mm2
  • Motor: A6-4

3. IZSTRELITEV

Opravljena je bila ob 14.45 uri z raketo Zevs z močnejšim motorjem B6-4. Električni vžig ni uspel, zato se je uporabila smodniška vrvica. Raketa je uspešno startala in dosegla izredno višino preko 500 m. Njena pot je bila navpična in spiralna, kar je dim traserja zelo lepo pokazal. Glava se je na tej višini ločila od trupa. Tokrat je bila za povezavo uporabljeno zelo tanka žička, ki pa tudi ni prenesla pritiska odbojne polnitve. Telo rakete je padlo v prostem padu in pristalo nepoškodovano. Padalo pa je nosilo glavo. A je bil na tej višini zelo močan veter in je glavo s padalom kmalu odnesel izven našega vidnega polja. Tako je več nismo našli.

4. IZSTRELITEV

Opravljena je bila ob 15.15 uri z raketo KNOX z motorjem A6-4. Električni vžig spet ni uspel, zato se je uporabila smodniška vrvica. Raketa je uspešno startala in dosegla višino 200 m. Tanka povezovalna žička ni prenesla pritiska odbojne polnitve. Telo rakete je pristalo v prostem padu. Na stiku s telesom rakete sta se nalomili dve krili. Padalo se je izredno lepo odprlo in kapsulo z legonautom mehko prizemljilo. Nato sva s sinom razpolovila glavo iz balse, da sva gledalcem pokazala legonauta v kapsuli.
 
Raketa ZEVS na startu Raketa KNOX na izstrelitveni rampi

DRUGO
Na vrh strani
PRIMESTNA HIŠICA

S pomočjo programa Microsoft Publisher sem izdelal načrt primestne hišice in jo natisnil na šeleshamer z barvnim brizgalnim tiskalnikom. Potem sem jo izrezal in zlepil. Za drevo sem uporabil gospodinjsko čistilno gobico, ki sem jo malo obrezal. Deblo je narejeno iz lesene paličice.

V kolikor bi kdo želel izdelati to hišico, mi naj pošlje naročilo na andrej.ivanusa@amis.net. Paket PODEŽELSKA HIŠA PH-01.1 vsebuje navodila za izdelavo in dva šeleshamerja z načrti hiše. S tapetniškim nožem se izrežejo obrisi in hišica se zlepi. Paket prejmete po povzetju in stane 7,00€. V to ceno so všteti samo stroški pošiljanja in priprave paketa.

Model
PODEŽELSKA HIŠA PH-01
HELIKOPTER IZ PAPIRJA

Načrt za ta helikopter ameriške obalne straže sem našel v reviji TIM. Načrt sem skeniral in ga natisnil z brizgalnim tiskalnikom na šeleshamer. Potem sem ga izrezal in zlepil. Pod sliko prilagam tudi oba načrta za izdelavo tega helikopterja.

OBALNI TOP ZDA 1700-1812

Majhna maketa iz programa MANTUA. Zelo natančni in drobni deli, razen seveda topovske cevi. Najprej sem jih pobarval z lesnimi barvami. Potem sem top natančno sestavil skupaj.

LESENA LADJICA ERIC

Poleti 2002 sem na morju izdelal leseno ladjico iz starih desk in iz zabojčka za sadje. Pri mami sem si sposodil še staro blago in nekaj sukanca. V skladišču sem našel še nekaj bele in zelene barve s katero smo barvali polknice naše hišice na morju. Dele sem med seboj zlepil z navadnim Neostik lepilom. Ladjica je lepo plavala in s pomočjo krmila jo je bilo mogoče usmerjati. Kasneje je dobila še izrezljano zmajsko glavo in ime ERIC ter podstavek za razstavljanje.

MOJA ULICA V MOJEM MESTU

To sliko sem naredil s programom Microsoft Publisher in je dolga 150 centimetrov ter visoka 21 cm. Kot model mi je služil Glavni trg v Mariboru, čeprav sem določene zgradbe in elemente postavil po svoje. Tudi zgradbe so le podobne resničnim zgradbam. Za izdelavo sem uporabil v program vgrajene grafične elemente in sličice iz Clip-art.

Na vrh strani

Vse pravice pridržane. © 2007-2010, Andrej Ivanuša, Maribor.
Zadnja sprememba na tej strani: 24.07.2010